Kesälomaretki Visavuori – Muroleen kanava 30.7.-4.8.2016

Tein Juliuksen ja Dianan kanssa perinteisen vuosittaisen kesälomaretken nyt vain kolmen kokoonpanolla tällä kertaa.

Lähdimme lauantaina 30.7.2016 reissun päälle. Kävimme ensin Visavuoressa Kari Suomalaisen ateljeessa, jossa oli lapsia innostava hiirten etsintäkisa päärakennuksessa. Kävimme uimassa Sääksmäen sillan lähellä olevalla pysähdyspaikalla Vanajavedellä. Sitten matka jatkui Valkeakoskelle. Apianlahden uimaranta oli kiva paikka ja bongasimme myös Veikko Hakulisen patsaan. Illalla kävin uimassa myös Pakanrannassa Mallasvedellä. Kävimme Pälkäneen rauniokirkolla, Pyhän Mikaelin kirkolla joka oli mielenkiintoinen nähtävyys. Menimme yöksi Kaivannon kanavalle pysähdyspaikalle, jossa oli myös hyvä uimaranta ja pieni kahvila. Kävimme uimassa rannalla, oli myös hyvä mahdollisuus uida kanavan läpi sekä Längelmäveden että Roineen puolella 😉

Julius ja Diana Väinämöisen patsaalla Visavuoressa

VIsavuori

Pyhän Mikaelin rauniokirkko

Kesäaamu Kangasalla 🙂 Aamupalan teossa

Sunnuntaina 31.7.2016 jatkoimme Tampereelle jossa kävimme uimassa Näsijärvessä Särkänniemen läheisellä uimarannalla ennen kuin pieni sadekuuro alkoi hätistää meitä eteenpäin. Jatkoimme Näsijärven länsireunaa pohjoiseen ja poikkesimme Kurun ulkomu0seossa, jossa oli vanha Vänrikki Stoolin tupa. Kertomuksen mukaan J.L. Runeberg vieraili siellä aikanaan ja sai sieltä innoituksen majuri Polvianderista myös Värikki Stoolin tarinoihin. Kävimme tivolissa ja Tuurin kyläkaupassa. Vimpeli oli hauska paikka. Kävimme bongaamassa pyöreän kirkon, pesäpallomuseon ja suksimuseon ulkopuolelta sekä paikallisessa kebab-ravintolassa. Anteron aittamuseo ja latomuseo olivat myös todella mielenkiintoisia paikkoja. Bongasimme myös Vetelin kirkon ennen kuin päädyimme yöpymään Kaustisen kansanmusiikkikuntaan Wirkkalan museon parkkipaikalle.

Julius ja Diana Särkänniemen uimarannalla. Taustalla Näsinneula.

Tuurin tivolissa

Julius ja Diana Vimpelin keskustassa.

Vimpelin, Suomen virallisen pesäpallokaupungin pyöreä kirkko

1.8.2016 maanantaina aamupalalla oli hienot puitteet kivistä veistetyssä pihan huvimajassa. Aamulla tutustuin Kaustisen Kuorikosken vuonna 1777 Kustaa III:n aikana rakennettuun kirkkoon, jonka katto oli uusittu kyläläisten talkoilla 2010-luvulla. Vahava esimerkki ja osoitus perinteisestä pohjalaisesta yhteisöllisestä talkoohengestä. Kaustisen vierestä menevä Perhonjoki oli hieno paikka, kävimme ihastelemassa muutamaa koskipaikkaa tien varrella. Seuraavaksi auton nokka osoitti kohti Kalajokea, retken pohjoisinta pistettä ja todellista Highlight-kohdetta. Julius sai hienon synttärilahjan. Kalajoen kirkossa oli todella ystävällinen kirkkoväärti, joka esitteli kirkkoa meille ja päästi tutustumaan sakastiin sekä saarnatuoliinkin poseeraamaan. Kävimme Rantakallan hotellissa ja pääosan ajasta vietimme pitkällä hotellin kohdalla olevalla hiekkasärkällä. Kahlasimme Juliuksen kanssa särkän päähän asti ennen kuin käännyimme takaisin. Diana jäi rakentamaan hiekkalinnoja lähemmäksi rannan tuntumaa. Katsoimme kiikarilla myös Maakallan saaren noin 16 km päässä rannasta. Käänyimme kohti etelää ja poikkesimme Konikarvon luontokatoksella ihastelemassa Rahjan saaristoa ja Siiponjokea. Bongasimme Lestijoen Himangan kohdalla ja tästä jatkoimme Ohtakarille. Poikkesimme matkalla katsomassa myös Lohtajan kotiseutumuseon. Ohtakari on idyllinen ulkosaaristokylä, jossa on pieni kalastusmuseo ja hieno näköalat. Ajoimme yöksi Kokkolaan satamaan odottelemaan valmiiksi seuraavan päivän majakkaristeilyä.

Kaustisen Kuorikosken vuonna 1777 rakennettu kirkko

valokuva3865

Matkalla Särkälle

valokuva3866

Särkkä peittyi välillä aaltojen syleilyyn

valokuva3868

Diana Lohtajan kotiseutumuseon muistomerkillä

Ohtakarin kalastusmuseo sisältä

Julius ja Diana Ohtakarin kirkkovenettä ohjaamassa

2.8.2016 oli majakkaristeilypäivä. Lähdimme Ms Jennyllä Kokkolan satamasta kohti Tankarin majakkaa. Trullevin niemi oli hieno paikka, samoin Harrbådan ns. ”kummitusmajakka” alkumatkasta oli hyvä bongata laivasta käsin. Tankarilla alkoi ukkoskuuro juuri kun opas ehti esitellä nopeasti kirkon ja museon. Majakan kohdalla alkoi sataa ja tuulla oikein kunnolla tummien pilvien valloittaessa taivaanrannan. Ukkonen jyristeli kuuluvasti. Tutustuimme majakkasaareen, kiersimme luontopolun ympäri ja lopuksi kävimme kahvilassa. Palattuamme Kokkolaan kävimme tutustumassa Halkokarin 7.6.1854 käydyn meritaistelun muistomerkkiin satamaa lähes vastapäätä. Yöyvyimme vanhassa pappilassa, jossa oli paljon kissoja uskontoaiheisia tauluja ym.

Harrbådan ”Kummitusmajakka” Kokkolassa

Vihdoin Tankarilla

Tankarin satamamiljöö

Tankarin kirkko

Perhepotretti Tankarin majakalla juuri hetki ennen ukkossadetta

Hetken päästä oli märkää ja tuulta…

Ohtakarin kalastusmuseo

Halkokarin taistelun kartta 7.6.1854

Julius ja Diana Halkokarin taistelun muistomerkillä

3.8.2016 oli sade- ja ukkospäivä. Kävin toistamiseen vuoden sisällä ihailemassa Lapuan kirkkoa, nyt pääsin myös sisälle jossa opas kertoi Lapuan kirkon urkujen olevan Suomen suurimmat kirkkourut. Peräseinäjoen kirkko oli seuraava etappi ja kaupungintalolla olevat Ville Ritolan mitalit oli mielenkiintoinen kohde. Kävimme poikkeamassa nopeasti myös Seinäjoell Etelä-Pohjanmaan maakuntamuseossa, kävin ulkomuseon kohteet läpi pintapuolisesti. Puolivahingossa bongasimme sään kirkastuttua Virroilla Herraskosken museokanavan Marttisen saarella, joka oli hieno ja monipuolinen kohde. Paikalla oli kanavamuseo, Marttisen vanha pappila ja Virtain perinnekylä. Lapsille oli myös sisäliikuntamahdollisuus, jossa kävimme kokeilemassa boulderointia. Kävimme poikkeamassa paluumatkalla myös Visuveden avokanavalla ja Kautunvuolteen vanhalla kanavalla pikaisesti. Näissä ei ollut mitään erityisen hohdokasta nähtävyysarvoa, mutta oli kiva kuitenkin bongata nekin 😉   Seuraavaksi jatkoimme Ruovedelle hienolla uimaranalla, jossa kävimme kaikki myös uimassa. Kävimme myös katsomassa Kalelan ulkopuolelta, joka on nykyisin tyhjäkäytöllä oleva taiteilija Akseli Gallen Kallelan vanha erämaataideateljee. Olisi kiva jos tämä joskus taas aukeaisi yleisöllekin uudestaan. Ajoimme Muroleen kanavalle ja näimme Muroleen kirkon vuodelta 1933. Yövyimme kanavan luona.

Kruunupyynjoki

Lapuan kirkko kesällä 2016

Lapuan kirkko ja alttari sisältä

Lapuan kirkko, jossa on Suomen suurimmat kirkkourut

Peräseinäjoen kirkko

valokuva3985

Adol Fredrik Pelanderin muistokyltti mökin seinällä

Muroleen kanava Näsijärvellä

4.8. 2016 näimme Aunessillan, joka on restauroitu museosilta Näsijärven ja Kaitaveden välissä.

Näimme matkalla Lestijoen, Perhonjoen, Kruunupyynjoen ja Purmonjoen. Olivat mielenkiintoisia kohteita nämäkin. Historiallinen knoppitietous ja uteliaisuus heräsi myös Runebergiin ja Vänrikki Stoolin tarinoihin, kun kahdessa matkan aikana vastaan tulleessa kohteessa, Kurun ulkomuseon majuri Kianderin tuvassa ja Ruoveden Pelanderin tuvassa kummassakin todistettiin että juuri sieltä Runeberg oli ammentanut inspiraatiota Vänrikki Stoolin tarinoihin. Mikä lienee lopullinen totuus…